Wednesday 23 January 2013

Serving Suggestion



Salam Semua,

Hari ini saya nak attach post berkenaan dengan Eucheuma Seaweed/Marine Collagen Serving Suggestion.

Ada banyak cara untuk menyediakan makanan rumpai laut ni. Bukan sahaja boleh buat jelly untuk diminum dengan air jus. Banyak lagi kita boleh buat.

So saya nak share dengan anda semua antara serving kita boleh buat dengan rumpai laut ini.

Nampak pelik, tapi cuba lah :-)



Selain dari minum dengan jus bersama original jelly marine collagen, kita boleh add  on  dengan dates bersama gula batu serta madu, daun pandan  & ginseng boleh dijadikan sebagai air lai-chi kang/lengkung. Bila dah add dengan bahan yang lain, maka banyak lah khasiatnya.

Rumpai Laut ini juga boleh buat kuah yang kita masak tuh jadi pekat. Selalunya kita guna corn flour, so kita boleh gantikan dengan rumpai laut; ini adalah kerana rumpai laut mempunyai agen carragean.

Rumpai laut juga boleh di campurkan dalam sup/ bubur juga untuk penambahan khasiat.



Selain daripada itu, rumpai juga kita boleh jadikan ia sebagai salad. Untuk membuat quick salad, kita just potong rumpai kita dah rendam dan bilas, kemudian letak salad dressing, soy sauce ke,thousand island atau mana2 salad dressing yang anda suka. Dan anda boleh mix dengan mana2 salad leaves or any veggy.

Kalau nak lagi traditional, anda boleh buat kerabu seperti biasa.

Rumpai juga kita boleh gunakan utk buat sandwiches, or kalau nak cuba campur dalam cheese macaroni atau bologne .Crunchy and Yummy!.


Sebelum terlupa, rumpai laut marine collagen ini pun boleh dibuat dessert, like caramel pudding or any kinds of lovely pudding/jelly, cold dessert like fruit cocktail, any type of  fruit juices...Kalau nak listkan semua memang x habis cerita kalau bab2 makan ni heheheheeh..

So, those yang beli raw dari saya try la untuk explore kegunaan rumpai laut dalam resepi anda. Perhaps anda juga boleh explore something new too.

Ok la till then...

To Be Continue :-)





No comments:

Post a Comment