Tuesday 22 January 2013

Q & A (Soalan)


Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Ini adalah ruangan rujukan segala pertanyaan anda.
Di harap segala pertanyaan atau kemusykilan anda terjawab di ruangan ini.
Sebarang pertanyaan, anda boleh komen di ruangan tersebut, atau sms/whatssapp/viber to 014 3381384
atau email kepada izzahsyazwina@gmail.com

Terima kasih. 


Q&A (Pertanyaan Umum)

Q: Apa perbezaan gred AAA & gred AA?
A: Saya sarankan gred AAA untuk sesiapa yang menghidapi penyakit kronik, juga boleh digunakan untuk kecantikan.. Nutrisi Gred AAA lagi tinggi dari Gred AA dan ia mempunyai rasa yang hanyir.Jadi terpulang pada individu untuk memilih.But make sure you choose the right product. Gred AA juga mempunyai khasiat dan sesuai untuk pengguna kecantikan. Ia mempunyai rasa yang tawar. Rumpai Laut Eucheuma(Pure Marine Collagen)/Sea Bird Nest digunakan sebagai makanan kesihatan & as an alternative healing.For those yang ada sebarang penyakit yang tidak dinyatakan dlm khasiat rumpai ini, or for those yang ada feeling uncertain please get your consultation from your physician.

Q: Orang lelaki boleh ambil x marine collagen ini?
A: Sudah tentu boleh. Ia UNISEX. Khasiat untuk semua. Sedangkan kucing saya pun makan marine collagen ini yang membuatkan bulu semakin sihat & lebat :-)

Q:Setelah makan marine collagen ini, badan saya tidak rasa selesa, tidak sihat, sakit-sakit badan, pening kepala, banyak lagi jerawat naik di muka & badan. Kenapa ya?
A: Badan anda sedang mengalami healing crisis.Proses detoxifying berlaku. Teruskan ambil collagen. Insya Allah ada berkurangan dan badan anda semakin sihat.

Q: Saya baru mengambil marine collagen ni sebagai makanan kesihatan saya tapi tiada perubahan yang berlaku lansung pada saya?
A: Proses pemakanan collagen mengambil masa. Jika tiada berlaku healing proses beerti badan anda sihat.It depends pada anti-body kita. Akan tetapi jangan lupa pengambilan collagen adalah untuk kesihatan badan kita untuk jangka masa yang panjang. Jangan lupa juga semakin umur kita meningkat semaking kurang anti-penuaan dalam badan kita. Kita ingin mencegah badan kita dari segala penyakit. Jadi kita perlu mencegah sebelum terkena. Jadikan collagen ini sebagai herba kesihatan yang asli untuk diri anda. Even, chinese people bila kita tengok yang dah berumur pun masih lagi sihat boleh bekerja berat, kerana pengambilan bird nest(kos RM300++ per 100g)/juga mengamalkan pengambilan Sea bird nest/Pure Marine Collagen ini beserta herba yang lain..Untuk mendapatkan proses yang cepat anda boleh mengambil collagen bersama Vit C. Kurangkan pengambilan CAFFEIN. Minum banyak air average 2.5liter sehari. Serta ia lebih baik di bancuh dengan juice buah/soya/air rebusan habatus sauda & madu untuk mendapat kesan yang menarik. Rajin2 lah buat masker muka setiap malam untuk mendapat kulit licin seperti bayi dan ia juga bagus untuk menghilang kesan parut di badan anda. Jika anda memakai masker dimuka then tiba2 muka rasa gatal/naik jerawat or segala bintik, ini bermaksud badan anda mengeluarkan toksin kesan daripada pengambilan Marine Collagen ini (nyahkan toxin).


Q: Ada berapa jenis dan perbezaan antara kolagen ungu & putih?
A: Yang mendapat sambutan ada dua jenis setakat ini iaitu ungu & kuning emas.Kedua-dua in mempunyai khasiat yang sama tetapi ungu mempunyai nutrisi yang tinggi berbanding dengan kuning. Yang ingin mencuba boleh cuba yang kuning dahulu then cuba yang ungu. Dari situ anda boleh tahu perbezaannya.



Q:Apa yang putih yang ada pada marine collagen?
A: Itu bukan kulat. Ia cuma hablur garam iaitu agen antibacteria yang natural yang ada pada rumpai kering. Just dont worry, boleh di bersihkan dgn air.

Q:Ungu lebih berbau hanyir. Bagaimana hendak menghilangkan bau?
 A: Bilas terlebih dahulu dengan air putih 6x-7x. Kemudian rendam dengan daun pandan dgn air.boleh rendam dengan halia sekali (optional). Lepas 5 jam min or semalaman, anda bilas dgn air putih 2x & rebus kolagen dengan 2.0 liter air bersama daun pandan. Insyallah bau hilang.


Q:Marine collagen ni Original ke tak?

A:Setakat ni belum ada lagi ciptaan manusia yang boleh meniru rupa bentuk rumpai laut ini. Maksudnya ia ORIGINAL. Produk yang saya jual adalah rumpai laut Eucheuma Cottoni dari SABAH jenis GRED AAA & GRED AA.


Q: Kenapa barang tidak sampai lagi?
A: Kami hanya menghantar.Urusan penghantaraan adalah ditangan pihak courier. Waktu penerimaan berbeza mengikut kawasan. 3-5 hari bekerja diperlukan bagi POSLAJU. Manakala 6-12 hari bekerja diperlukan bagi POS BIASA..Harap bersabar ye.



Q: Ada tarikh luput Marine Collagen ini? A:Tempoh baik dalam setahun jika plastic tidak dibuka.Lagi lama tahan jika disimpan di dalam peti ais (tmpat sayur. Bagi yang masak, terus simpan di peti ais utk tahan lama. Jangan dibiarkan di luar peti ais takut basi.


Q:Berapa had umur untuk mengambil Marine Collagen ini? A:  kanak-kanak 2 tahun ke bawah x boleh ambil. knak-kanak 3-6 tahun 1 sudu kecil (pagi/malam) .Umur 7-12 tahun ambil 1 sudu besar 2x sehari. Bagi 12 tahun ke atas, boleh ambil 2 sudu besar 2x sehari. Untuk dewasa seperti biasa 3-4 sudu besar 2x sehari.


Q: Kenapa rumpai kering ini berbeza warna?Kadang2 ada yang putih/kuning/coklat? A:  Ia bergantung pada cuaca. Kalau cuaca ok warna rumpai kering pun akan jadi canti. Jika cuaca mendung selalu, maka warna pun berubah. Namun ia masih mempunyai nutrisi dan kandungan yang sama. 


Q: Jelly dah masak, tapi tetap cair?

A: Kemungkinan sukatan air telah berlebihan. Gunakan 2.5 liter air untuk merebus. Boleh guna 2.0 liter air untuk mendapatkan kepekatan jelly.


Q:Orang sedang period boleh makan?
A: Ya. Boleh.


Q:Orang bersalin boleh makan?
A:Bagi yang baru bersalin & sedang pantang x boleh makan. Makanlah selepas habis pantang.
Bagi yang bersalin secara ceasarian(operate) elakkan makan marine collagen. Tunggu sehingga pulih dan lepas pantang.


Q:Bagaimana pemakanan bagi pesakit kronik? (allergic,gout,kanser,darah tinggi/rendah,jantung,buasir,paru2,migraine,kencing manis, sel dalaman mati, kolestrol tinggi,sakit lutut,arthritis,& etc yang related dgn penyakit kronik)
A: Utk mereka ada penyakit boleh ambil 1 sudu besar (pagi& malam) secara permulaan
Bila dah serasi boleh ambil 2 sudu besar (pagi & malam) dan tmbah satu lagi dos ke 3 sudu besar pabila sudah betul2 serasi.Produk ini dijadikan sebagai makanan tambahan.
Ia akan memberi kesan healing crisis dan denyutan di bahagian anggota yang sedang sakit bagi pesakit kanser atau sebagainya.Sama seperti masker,bagi kulit yang serasi boleh dipakai hari2.Bagi yang sensitive, pakai masker 2x seminggu.Tingkatkan pemakaian hari demi hari. Jika serasi boleh pakai hari-hari.


Q: Saya ingin memakan rumpai gredAA sekaligus bersama gred AAA.Boleh ke?
A: gred aa dan gred aaa boleh makan sekali (campur) tapi kena minum air yang banyak juga.

Q:Bagaimana jika terlebih dos pengambilan marine collagen?
A: Jika terlebih dos sila minum air dengan banyak utk mengelakkan kepanasan dalam badan serta berlaku kekeringan di badan. Tetapi jangan berlebihan kerana ia mempunyai iodin yang tinggi  dan tetapi jika terlalu banyak di ambil akan menyebabkan keracunan iodin; yang menyebabkan cirit birit. Tetapi jarang berlaku pada individual. So ikut la dosage yang telah di sebut.


Q: Saya juga ada ambil ubat/supplement/jamu yang lain.So bagaimana cara pemakanan?
A: Jarak kan masa makan utk mengambil mana2 supplement dan ubat hospital;jarakkan antara setengah jam-1 jam sebelum mkn ubat/supplement di wktu pg n dan  setengah jam – 1 jam selepas makan ubt/supplement di waktu mlm.


Q:Bagus ke produk ini?
A:Ikut pada individual & antibody individu masing2. Produk ini ada bahan mentah marine collagen. Bahan yang asli.Tiada bahan campuran/chemical.Ia adalah makanan kesihatan. Herba seperti herba lain.Jadi bagus untuk jangka masa yang lama bagi sesiapa yang mengamalkannya.Walaupun ia mengambil masa untuk mendapat kesan yang bagus, tapi ia selamat.Ambil marine collagen bersama Vit-C, Bancuh dengan madu. Kesannya ikut pada anti body individu. Setiap individu akan melalui proses healing crisis terlebih dahulu. Jadi jangan kita fikir produk ini murah tetapi tiada kesan. Percayalah negara lain membeli produk ini untuk industri kecantikan,makanan,dan etc...


SOALAN : kalau orang mengandung boleh makan tak marine collagen ni? tak ada effect ke? JAWAPAN : Boleh. sangat-sangat digalakkan lagi mengambil marine collagen untuk dapatkan nutrisi tambahan sambil menyihatkan badan dan mencantikkan diri. Malahan ia akan mencantikkan kulit bayi anda. Bagi yang mengandung bagi peringkat awal (1-3 bulan) boleh ambil tapi dgn dos yang rendah 1-2 sudu 2x sehari untuk memberi anda tenaga dan utk baby.. Bagi yang tidak yakin. Sila dpt nasihat dari doktor.
Bagi yang mengandung usia 4 bulan keatas anda boleh amalkan pengambilan dos dewasa seperti biasa 3 sudu besar 2x sehari untuk boost tenaga semasa mengandung dan utk mendapatkan baby yang comel & berkulit putih (insyallah). 


SOALAN : Saya sekarang mengandung dan tengah makan marine collagen tetapi muka saya masih berjerawat. Kenapa ya?
JAWAPAN ; Ada 2 kemungkinan, pertama kemungkinanan badan anda tengah mengeluarkan toksin kerana salah satu kesan penggunaan marine collagen adalah mennyah toksikkan badan . Kedua, kemungkinan badan anda tidak memberi tindak balas terhadap marine collagen tetapi menyerapan marine collagen anda disalurkan pada bayi anda. Kekadang apa yg Si Ibu makan hasilnya tidak pada si ibu tetapi pada si Anak yang dikandung.

SOALAN : Ibu yang tengah menyusukan anak boleh makan tak ?
JAWAPAN : Ibu-ibu yang mengandung atau menyusukan mempunyai keperluan yang lebih tinggi bagi iodin sebagai mereka mesti membekalkan kedua-dua mereka sendiri dan anak-anak mereka. Linus Pauling Institute mengesyorkan 220 mcg iodin setiap hari semasa mengandung dan 290 mcg sehari semasa penyusuan. Jumlah ini mungkin berbeza bergantung kepada kesihatan anda dan kesihatan anak anda. Pembekal penjagaan kesihatan anda boleh menyediakan anda dengan cadangan tertentu.


SOALAN : Kalau kanak-kanak boleh makan tak ?
JAWAPAN : Kanak-kanak antara umur 1 dan 14 memerlukan iodin kurang daripada bayi atau dewasa. Antara umur 1 dan 8, kanak-kanak memerlukan 90 mcg iodin setiap hari untuk kekal sihat. Kanak-kanak antara 9 dan 14 memerlukan 120 mcg sehari. Bayi memerlukan tahap yang lebih tinggi iodin, walaupun mereka dengan mudah akan mendapatkan ini dari susu ibu, dengan mengandaikan ibu tidak kekurangan. Bayi memerlukan 110 mcg sehari antara kelahiran dan 6 bulan umur. Bayi antara 6 dan 12 bulan memerlukan 130 mcg setiap hari.


SOALAN : Saya dalam masa MENOPAUSE , adakah selamat untuk saya makan PMC ini ?
JAWAPAN : Iya, selamat dan disarankan untuk memakan PMC ini kerana PMC ini menstabilkan hormon bagi masalah yang di alami oleh sesetengah wanita yang tengah menopause.


SOALAN : Saya dapati PMC boleh menghilangkan masalah KEPUTIHAN?...bagaimana ?
 

JAWAPAN : Itu adalah benar. PMC bersifat sebagai ANTIKUMAN dan ANTIBAKTERIA dimana ia memnyah toksid badan dan menghilangkan semua masalah keputihan.


SOALAN : Apa beza PMC UNGU dengan PMC warna PUTIH ?
 

JAWAPAN : Khasiat pada PMC ungu dan putih adalah sama kecuali PMC UNGU memiliki tinggi kandungan ANTIOKSIDA nya. Dimana ia bertindak sebagai agen penghalang radikal seperti pencemaran , habuk , asap rokok dan sebagainya. Ia juga bertindak sebagai agen awet muda.


SOALAN : Adakah khasiatnya bertukar sekiranya PMC dimakan atau diminum dengan bahan lain?
 

JAWAPAN : Tidak. khasiat di dalam PMC tidak boleh bertukar dengan sekadar campuran lain. Ia hanya boleh ditukar dengan haba yang sangat tinggi kerana ia bersifat PROTEIN.


SOALAN : Yang mana satu betul bagi kuantiti air untuk rebus PMC?...lain penjual saya tengok lain kuantiti air yang disarankan untuk rebus PMC JAWAPAN : Bagi saya semuanya betul. Rebuslah PMC mengikut kekentalan yang kamu ingin kan. ada pengguna lebih suka tebal PMC , jadi kurangkan kuantiti airnya. Ada pengguna lebih suka cair , jadi lebihkan kuantiti air semasa rebus PMC.



SOALAN : Apa beza Pure Marine Collagen @ Rumpai Laut yg dijual ini dengan Kolagen yang banyak dipasaran. JAWAPAN : Pure Marine Collagen yang dijual ini dalam bentuk bahan mentah, maksudnya ia adalah asli tanpa sebarang bahan kosmetik yang banyak bahan campuran seperti bahan perisa dan pewarna.


SOALAN : PMC ini ada kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia ? atau ada tanda Halal?
 

JAWAPAN : Bagi saya PMC ini tidak perlu ada tanda halal atau kelulusan KKM. Seperti mana anda beli ikan masin kering , iya masih bahan mentah yang tidak perlu kelulusan KKM atau tanda halal sebab anda tahu ia halal dan untuk pastikan ia bersih anda perlu cuci sebersih-bersihnya untuk makan PMC.


SOALAN : Kenapa ada kulat yer..semakin lama disimpan......?
JAWAPAN :  Yang putih-putih itu adalah garam atau iodine. ia bersifat mengeluarkan garam kerana sifat semula jadinya yang berasal dari lautan. Semakin ia kering , semakin ia mengeluarkan banyak garam dan semakin ringan.


SOALAN : Kenapa ada pembekal yang hantar berat tidak mengikut jualan yang dipaparkan?
JAWAPAN : PMC semakin lama , semakin mengeluarkan garam dan semakin kering. Semakin ia kering , ia sekali gus mengurangkan berat. Tidak hairan sekiranya pembekal mengirim barangan anda 1kilogram tetapi yang sampai ke tangan pelanggan adalah 980g.


SOALAN : Saya telah makan PMC gred AAA selama 3 hari , tetapi Buah dada saya dan Miss V saya berdenyut- denyut...adakah ia normal?
JAWAPAN : Iya , ia adalah normal. Setiap orang mempunyai sistem penerimaan badan yang berlainan. Anda mendapat kesan pada menaikkan buah dada dan mengetatkan miss V. Sesetengah orang pada kecantikkan atau kesihatan.


SOALAN : Kenapa ada jenis RUMPAI LAUT yang kecil dan besar? Adakah ia tidak cukup matang semasa ditanam atau di petik?
JAWAPAN : RUMPAI LAUT ada beberapa jenis dan tidak RUMPAI LAUT yang anda dapati lain penanam , lain jenis RUMPAI LAUTnya. Mengikut jenis yang mereka tanam dan bukan kerana tidak cukup matang semasa menuai. Berikut adalah gambar yang boleh anda rujuk dan sebagai bahan bukti bahawa RUMPAI LAUT di Malaysia adalah pelbagai mengikut spesisnya.


SOALAN : Kenapa lain penjual , menjual berlainan warna untuk rumpai laut / pure marine collagen / ibu kolagen? Sebagai contoh ada yang jual warna putih , ada yang jual warna kuning , ada yang jual warna coklat dan ada yang jual warna ungu.
JAWAPAN :  Rumpai laut kering / Pure marine collagen / Ibu kolagen Gred AA (Putih / Kuning muda / Coklat muda / Kuning Emas)   ini adalah dari spesis yang sama iaitu eucheuma cottonii / Tambalang brown green. Sistem pengeringan rumpai laut yang terbaik dari segi kebersihan dan kualiti kandungan mineral yang kurang dari rumpai laut kering gred AAA  , kurang  60- 70% dari rumpai laut segar.Warna bertukar mengikut berperingkat - peringkat  atau fasa ke fasa bergantung kepada tahap kekeringan dan kelembaban cuaca atau suhu persekitaran tempat bilik penyimpanan rumpai laut kering tersebut.

5 comments:

  1. saya ada masalah hyperthyroid.. bolehkah makan collagen ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kerana lambat reply. mengikut kefahaman saya iodine berfungsi untuk menghapuskan sel2 thyroid. kandungan iodine dalam Rumpai Laut ni tinggi, jadi dari situ boleh jadikan makanan sampingan untuk menghapuskan sel2 tersebut. Ini berdasarkan kefahaman saya. In Sha Allah boleh berkesan.
      Jika hendak kepastian boleh juga consult dengan doktor. Bagi saya memang boleh makan collagen ni.
      Harap jawapan dapat membantu.

      Delete
    2. maaf ye pembetulan fakta sikit tu..rumpai laut mempunyai iodin yg diperlukan oleh badan kita tu.klu org tu ada hyperthyroid maknanya iodin brlebihan dlm badan..klu ambil sumber iodin lain spt dr rumpai laut makin tidak elok...yg cik bgtau iodin yg dpt memusnahkan sel thyroid tu radioactive iodin yg minum dekat hospital tu bkn iodin dr sumber laut.

      Delete
  2. as salam..nak tanya rumpai laut ni untuk kucing berapa gram ye boleh bagi?

    ReplyDelete
  3. salam..klu saya rendam rumpai laut ni lebih semalaman utk hilangkan bau hanyir d masalah x?

    ReplyDelete