Tuesday 22 January 2013

Iodin


Take Note: Important to have Iodin & Iron for Pregnant Women.

Iodin merupakan mineral surih tubuh anda memerlukan untuk berfungsi. Fungsi yang paling penting iodin dalam badan adalah pengeluaran hormon tiroid. Kelenjar tiroid anda mengawal bagaimana badan anda menggunakan tenaga. Kekurangan iodin sesuatu yang biasa. Bayi dan ibu-ibu yang mengandung atau menyusukan mempunyai keperluan yang lebih tinggi bagi iodin.
Iodin ditemui dalam kuantiti yang tertinggi dalam makanan yang berasal dari laut. Ini termasuk ikan air masin dan sayur-sayuran laut seperti rumpai laut . Iodin juga ditemui dalam kuantiti yang kecil di dalam tanah. Satu kuantiti kecil diserap oleh beberapa sayur-sayuran seperti kacang. Susu juga mengandungi iodin. Untuk mengelakkan kekurangan iodin, iodin natrium ditambah kepada natrium klorida dalam garam.Hormon tiroid dihasilkan menggunakan iodin. Hormon-hormon ini mengawal bagaimana anda menggunakan kedai tenaga dalam badan anda. Kekurangan iodin boleh menyumbang kepada hipotiroidisme, satu keadaan yang dicirikan oleh berat badan, penyembuhan sedikit dan menyahfungsikan seluruh badan anda.
Cadangan Untuk DewasaMenurut AS Negara Institusi Kesihatan, lelaki dan perempuan tua daripada 14 tahun perlu 150 mcg iodin setiap hari untuk mengelakkan kekurangan. Menurut Institusi Linus Pauling, jumlah ini iodin boleh didapati dalam 2,000 mg garam, tiga cawan susu lembu atau satu hidangan, kira-kira 3 oz., Ikan air masin.
Cadangan Untuk Kanak-kanakKanak-kanak antara umur 1 dan 14 memerlukan iodin kurang daripada bayi atau dewasa. Antara umur 1 dan 8, kanak-kanak memerlukan 90 mcg iodin setiap hari untuk kekal sihat. Kanak-kanak antara 9 dan 14 memerlukan 120 mcg sehari. Bayi memerlukan tahap yang lebih tinggi iodin, walaupun mereka dengan mudah akan mendapatkan ini dari susu ibu, dengan mengandaikan ibu tidak kekurangan. Bayi memerlukan 110 mcg sehari antara kelahiran dan 6 bulan umur. Bayi antara 6 dan 12 bulan memerlukan 130 mcg setiap hari.
Kehamilan atau PenyusuanIbu-ibu yang mengandung atau menyusukan mempunyai keperluan yang lebih tinggi bagi iodin sebagai mereka mesti membekalkan kedua-dua mereka sendiri dan anak-anak mereka. Linus Pauling Institute mengesyorkan 220 mcg iodin setiap hari semasa mengandung dan 290 mcg sehari semasa penyusuan. Jumlah ini mungkin berbeza bergantung kepada kesihatan anda dan kesihatan anak anda. Pembekal penjagaan kesihatan anda boleh menyediakan anda dengan cadangan tertentu. </div>
Keadaan PerubatanKeadaan perubatan tertentu mungkin mengubah keperluan anda untuk iodin pemakanan, terutamanya yang melibatkan tiroid. Jika anda mempunyai hipotiroidisme, doktor anda mungkin mengesyorkan pengambilan iodin yang tinggi. Mereka dengan hipertiroidisme, penyakit yang dicirikan oleh tiroid menyebabkan tubuh anda untuk menggunakan terlalu banyak tenaga, mungkin mendapat manfaat dari pengambilan iodin yang lebih rendah. Lihat pembekal penjagaan kesihatan anda untuk cadangan khusus berdasarkan kesihatan semasa anda.





No comments:

Post a Comment