Saturday 2 February 2013

Collagen? Kelebihannya?


Collagen. Apa itu Collagen?


 
Dalam kulit manusia mengandung salah satu protein yakni kolagen. Kolagen yang terdapat dalam kulit manusia mencapai 30 % dari total protein yang dimiliki oleh tubuh. Kolagen juga mengandung struktur pada organik pembangun tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Kolagen yang berasal dari bahasa Yunani yang berarti alat pelekat atau yang menghasilkan pelekat. Serat kolagen memiliki daya tahan yang cukup kuat terhadap tekanan.
Kolagen juga mempunyai struktur primer kolagen Glicin-X-Hidroxiprolin atau Glicin -Prolin-X. Rantai polipeptida-nya di sintesa di ribosom yang ada di sekitar retikulum endoplasma. Sebagai struktur tertier-nya dia mempunyai struktur triple helix, disini tidak boleh di salah tafsirkan dengan α helix. Triple helix artinya 3 rantai polipeptid spiral. Yang menarik adalah struktur helix-nya juga left handed helix. Ketiga molekul helix-nya dihubungkan satu sama lain dengan ikatan hidrogen seperti pada α helix DNA.
Tahukah Anda Bahawa Kolagen Dan Elastin Merupakan Bahan Utama Di Lapisan DERMIS? Apakah Maksud Elastin Dan Kolagen? Kedua-Dua Bahan Utama Kulit Kita Terletak Di Lapisan Dermis Yang Memberi Ketegangan, Kepadatan Serta Kekenyalan Kulit. Kolagen Adalah “Jala Penyokong” Dan Elastin Adalah “Spring”.
Untuk Kesan Antipenuaan Secara Menyeluruh, Kita Memerlukan Produk Kolagen Yang Berkesan Dengan:
• Merencatkan Aktiviti Yang Menguraikan Kolagen & Elastin Kulit.
• Mempercepat Penghasilan Kolagen & Elastin.
• Menggantikan Kehilangan Kolagen & Elastin.

No comments:

Post a Comment