Thursday 2 May 2013

Khasiat Rumpai Hijau


Kebaikan Rumpai Hijau


Rumpai Laut jenis Hijau adalah peringkat kedua pertumbuhan rumpai laut jenis Ungu, ia lebih lama ditanam berbanding jenis lain maka kandungan khasiat rum...pai laut jenis hijau adalah lebih tinggi berbanding yang lain. Namun Rumpai Laut jenis Hijau adalah sukar untuk didapati kerana faktor penanaman yang lama.

GIZI TERKANDUNG DAN MANFAATNYA
Banyak penelitian yang membuktikan bahwa rumpai laut adalah bahan paling berkhasiat, berikut beberapa diantaranya:

Antikanser Kajian Harvard School of Public Health di Amerika mengatakan atas hasil kajian , wanita pramenopause di Jepun/korea berpeluang tiga kali lebih kecil terkena kanser payudara dibandingkan wanita Amerika. Hal ini disebabkan pola pemakanan wanita Jepun/korea yang selalu menambahkan rumpui laut di dalam menu harian meraka hatta makanan ringan .

Antioksida Klorofil pada rumpai laut hijau dapat berfungsi sebagai antioksida. Zat ini membantu membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas yang sangat berbahaya bagi tubuh.

Mencegah Kardiovaskular Para Ilmuwan Jepun/korea mengungkap, ekstrak rumpai laut dapat menurunkan tekanan darah pada penderita hipertensi(darah tinggi) Bagi pengidap stroke, kolestrol, kencing manis dan lain2 penyakit kronik. rumput laut juga sangat berkesan merawat dapat menyerap kelebihan garam pada tubuh.

Makanan Diet Kandungan serat(dietary fiber) pada rumpai laut sangat tinggi. Serat ini bersifat mengenyangkan dan memperlancar proses metabolisme tubuh sehingga sangat baik dikonsumsi penderita obesiti. Karbohidratnya juga sukar dicerna sehingga Anda akan merasa kenyang lebih lama tanpa takut kegemukan.



No comments:

Post a Comment